حکایت
شیخ ما ثقة الإسلام نوری - نَوَّرَ اللَّهُ مَرقَدَه - در «دار السلام» از شیخ خود معدن الفضایل و المعالی ، مولانا الحاج ملاّ فتحعلی سلطان آبادی  - عَطَّر اللَّهُ مَضْجَعَه - نقل کرده که فرمود :
عادت و طریقه من بر آن بود که هر کس از دوستان اهل بیت را که خبر فوتش را می‌شنیدم دو رکعت نماز در شب دفن او برای او می‌گزاردم ، خواه آن میّت را بشناسم یا نشناسم ، و هیچ‌کس بر این طریقه من مطّلع نبود ، تا آنکه روزی یکی از دوستان ، مرا در راهی ملاقات کرد .
گفت : دیشب خواب دیدم فلان شخص را که در این ایام وفات کرده . و پرسیدم از حال او و از آنچه بر او گذشته بعد از مردن؟
گفت :من در سختی و بلا بودم و مَآل کارم به عِقاب بود ، الاّ آنکه دو رکعت نمازی که فلانی خواند - و اسم شما را برد - آن دو رکعت نماز مرا از عذاب نجات داد؛ خدا رحمت کند پدرش را به این احسانی که از او به من رسید .
مرحوم حاج ملاّ فتحعلی فرموده : آنگاه آن شخص از من پرسید که آن نماز چه نمازی بوده؟ پس من او را خبر دادم به طریقه مستمرّه خودم برای اموات(105) .
و نیز از چیزهایی که نافع است برای وحشت قبر آنکه رکوع نماز را کامل و تمام کند ، چنانکه از حضرت امام محمد باقر علیه السلام مروی است که کسی که تمام کند رکوع خود را داخل نشود او را وحشتی در قبرش(106) .
و نیز آنکه در هر روزی صد مرتبه بگوید :
«
لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبین» .
تا بوده باشد برای او امانی از فقر ، و از وحشت قبر ، و بِکِشَد به سوی خود توانگری را ، و گشوده شود برای او درهای بهشت ، چنانکه در خبر وارد شده است(107) .
و نیز آنکه بخواند سوره «یس» را پیش از آنکه بخوابد(108) ، و آنکه بخواند نماز «لَیْلَةُ الرَّغائِب» را؛ و من آن نماز را با بعضی از فضایل آن در «مفاتیح الجنان» در اعمال ماه رجب ذکر کردم .
و روایت شده که هر که دوازده روز از ماه شعبان روزه بگیرد ، زیارت کنند او را در قبر او هر روزی هفتاد هزار [هزار] مَلَک تا وقت دمیدن در صور(109) .
و هر که عیادت کند مریضی را حق تعالی موکّل فرماید به او مَلَکی که عیادت کند او را در قبرش تا وقتی که وارد محشر شود(110) .
و از ابو سعید خُدْری منقول است که گفت : شنیدم که حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم به علی علیه السلام می‌فرمود :
یا علی! شاد شو و مژده بده که نیست برای شیعه تو حسرتی وقت مردن ، و نه وحشتی در قبور ، و نه اندوهی در روزِ نُشُور(111) .



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - دوشنبه 94 تیر 2 ساعت ساعت 11:43 صبح