اما اخبار در فضل صلوات‌ 

[اول
شیخ کلینی‌رحمه الله به سند معتبر روایت کرده که حضرت امام محمّد باقرعلیه السلام یا امام صادق‌علیه السلام فرمودند : گذاشته نمی‌شود در میزان چیزی سنگین‌تر از صلوات بر محمد و آل محمد - صلوات اللَّه و سلامه علیهم اجمعین - و همانا گذاشته شود اعمال شخص در میزان ، پس سبک باشد میزانش ، پس بیرون آورند صلوات را و بگذارند در میزانش ، پس سنگین شود میزانش .(243)
[دوم
از حضرت رسول‌صلی الله علیه وآله وسلم مَروِیّ است که فرمود : من روز قیامت نزد میزانم ، پس هر که گناهانش بسیار باشد که کفّه سیّئاتش را سنگین کند ، بیاورم من صلوات او را که بر من فرستاده ، تا سنگین کنم به آن کفّه حسناتش را .(244)
[سوم
و نیز شیخ صدوق‌رحمه الله از حضرت امام رضاعلیه السلام نقل کرده که فرمود : هر که قدرت نداشته باشد بر چیزی که گناهانش را برطرف کند پس بسیار صلوات بر محمّد و آل محمد بفرستد که آن ، خراب و ویران می‌کند گناهان را .(245)
[چهارم
از «دَعَواتِ راوندی» نقل است که حضرت رسول‌صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : که هر که صلوات بفرستد بر من هر روز سه مرتبه و در هر شب سه مرتبه از روی محبت و شوق به من ، حق است بر خداوند - عزّوجلّ - که بیامرزد گناهان او را که در آن شب و آن روز کرده است .(246)
[پنجم
و نیز از آن حضرت مَروِیّ است که در رُؤیا دیدم عمویم حمزة بن عَبدُ المُطَّلِب و برادرم جعفر بن ابی طالب را که در پیش آنها طَبَقی است از سِدر ، پس یک ساعتی(247) از آن میل کردند پس از آن سِدر مُبَدَّل به انگور شد ، پس یک ساعتی از آن خوردند پس آن انگور رُطَب شد ، پس یک ساعتی از آن میل کردند . من نزدیک ایشان رفتم و گفتم : پدرم فدای شما باد ، چه عملی یافتید که از همه اعمال افضل باشد؟ گفتند : پدران و مادران ما فدای تو باد ، یافتیم ما افضل اعمال را صلوات بر تو ، و سِقایتِ آب ، و محبت علیّ بن ابی‌طالب‌علیه السلام .(248)
[ششم
نیز ازآن حضرت مَروِیّ است که هرکه صلوات بفرستد بر من در کتابی ،(249) پیوسته ملائکه برای او استغفار کنند مادامی که اسم من در آن کتاب است .(250)
[هفتم
شیخ کلینی از حضرت صادق‌علیه السلام روایت کرده که فرمود : هرگاه ذکر پیغمبرصلی الله علیه وآله وسلم شود ، پس بسیار صلوات بر او بفرستید . پس بدرستی که هر که صلوات فرستد بر پیغمبرصلی الله علیه وآله وسلم یک مرتبه ، صلوات فرستد حق تعالی بر او هزار صلوات در هزار صف از ملائکه ، و باقی نماند از مخلوقات الهی چیزی مگر آنکه صلوات فرستد بر آن بنده ، به جهت صلوات خدا و صلوات ملائکه‌اش . پس کسی که رغبت نکند در این ، پس او جاهلی است مغرور که بیزار است از او خدا و رسول و اهل‌بیتش .(251)
فقیر گوید : که شیخ صدوق‌رحمه الله در معانی الاخبار روایت کرده از حضرت صادق‌علیه السلام در معنی «اِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ . . . - الآیة - » . که آن حضرت فرمود : صلوات از خداوند عزّوجلّ رحمت است و از ملائکه تزکیه است و از مردم دعاست .(252)
و در همان روایت است که راوی گفت : ما چگونه صلوات بفرستیم بر محمّد و آل محمّدعلیهم السلام؟ فرمود : می‌گویید :
«
صَلَواتُ اللَّهِ وَ صَلَواتُ مَلائِکَتِهِ وَ اَنْبِیائِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جَمیعِ خَلْقِهِ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ»
گفت : گفتم : چه ثواب است برای کسی که این صلوات را بر پیغمبر بفرستد؟ فرمود : ثوابش بیرون آمدن از گناهانش است [به خدا قسم] مثل روزی که از مادر متولّد شده .(253)
[هشتم
«شیخ اَبُو الْفُتُوح رازی» روایت کرده از حضرت رسول‌صلی الله علیه وآله وسلم که فرمود : در شب معراج چون به آسمان رسیدم مَلَکی دیدم هزار دست داشت در هر دستی هزار انگشت و مشغول بود به حساب کردن و شماره کردن به انگشتان . از جبرئیل پرسیدم که کیست این مَلَک و چه چیز را حساب می‌کند؟ جبرئیل گفت : این مَلَکی است مُوَکّل به دانه‌های باران ، حفظ می‌کند که چند قطره از آسمان به زمین نازل شده . پس من گفتم به آن مَلَک که تو می‌دانی از زمانی که حق‌تعالی دنیا را خلق کرده است چند قطره باران از آسمان به زمین آمده؟ گفت :یا رسول اللَّه! قَسَم به آن خدایی که تو را به حق فرستاده به سوی خلق ، غیر از آنکه من می‌دانم چند قطره نازل شده از آسمان به زمین ، به تفصیل می‌دانم چند قطره به دریا فرود آمده و چند قطره در بیابان ، و چند قطره در معموره و چند قطره در بُستان ، و چند قطره در شوره‌زار و چند قطره در قبرستان ، حضرت فرمود : من تعجب کردم از حفظ و تذکّر او در حساب خود .
پس گفت : یا رسول اللَّه! با این حفظ و تذکر و دستها و انگشتان که دارم حساب کردن یک چیزی را قدرت ندارم . گفتم : آن کدام حساب است؟ گفت : قومی از امت تو که در جایی حاضر می‌شوند و اسم تو برده می‌شود نزد ایشان ، پس صلوات می‌فرستند بر تو ، من قدرت ندارم ثواب آنها را شماره کنم .(254)
[نهم
شیخ کلینی روایت کرده در ذیل این صَلَواتِ عصر جمعه :
«
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیاءِ الْمَرْضِیّینَ بِاَفْضَلِ صَلَواتِکَ وَ بارِک عَلَیْهِمْ بِاَفْضَلِ بَرَکاتِکَ وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ»
هر که این صَلَوات را هفت مرتبه بگوید خداوند ردّ کند بر او به عدد هر بنده حَسَنه‌ای ، و عملش در آن روز مقبول باشد و بیاید در روز قیامت در حالی که ما بین دیدگانش نوری باشد .(255)
[دهم
روایت شده که هر که بعد از نماز صبح و نماز ظهر بگوید :
«
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ»
نمیرد تا امام قائم‌علیه السلام را درک نماید .(256)



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - چهارشنبه 94 تیر 4 ساعت ساعت 7:27 عصر