قل نار جهنم اشد حرا

 

حجاب



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - جمعه 94 تیر 20 ساعت ساعت 10:30 عصر


قاتل من ، شخصى بى نسب و نام

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 قاتل من ، شخصى بى نسب و نام  

در جنگ جمل ، على (ع ) بدون اسلحه به میدان رفت و زبیر را طلبید و با او اتمام حجت نمود و سپس به صف سپاه اسلام بازگشت .
یارانش به آن حضرت عرض کردند:(زبیر، یکه سوار قریش است و قهرمان جنگ مى باشد، و تو دلاورى او را به خوبى مى دانى ، پس چرا بدون شمشیر و زره و سپر و نیزه ، به سوى میدان رفتى ؟! در حالى که زبیر خود را غرق اسلحه نموده بود).
امام على (ع ) در پاسخ او فرمود: (او قاتل من نیست ، بلکه قاتل من ، مردى بى نام و نشان ، و بى ارزش و نکوهیده نسب است ، بى آنکه به میدان دلیران آید، از روى غافل گیرى ، خواهد کشت (یعنى او تروریست است )).
واى بر او که بدترین مردم این جهان است ، دوست دارد که مادرش در سوگواریش بنشیند، او همانند (احمر)پى کننده ناقه حضرت ثمود است ، که این دو در یک خط هستند.
منظور حضرت ، ابن ملجم ملعون بود، و آن حضرت در این گفتار خبر از شهادت خود داد.

 

منبع :     320  داستان از معجزات و کرامات  امام على (ع )
تالیف : عباس عزیزى



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - دوشنبه 94 تیر 16 ساعت ساعت 5:8 عصر


اگر مى دانستم تو قاتل منى تو را نمى کشتم

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اگر مى دانستم تو قاتل منى تو را نمى کشتم  

على (ع ) پس از پیروزى بر خوارج به کوفه آمد و به مسجد رفت ، پس از خواندن دو رکعت نماز بر فراز منبر رفت ، به جانب فرزندش امام حسن (ع ) نظرى افکند و فرمود:
یا ابا محمد کم مضى من شهرنا هذا فقال ثلث عشرة یا امیرالمؤ منین : اى ابا محمد چه قدر از این ماه گذشته است ؟
جواب داد: 13 روز یا امیرالمؤ منین (ع ).
على (ع ) رو به جانب امام حسین (ع ) کرد و فرمود: یا ابا عبدالله کم بقى من شهرنا هذا؟ فقال الحسین : سبع عشرة یا امیرالمؤ منین : اى ابا عبدالله چقدر از این ماه مانده است ؟
امام حسین گفت : 17 روز باقى مانده است یا امیرالمؤ منین .
سپس حضرت مضرب بیده على لحیته و هى یومئذ بیضاء فقال و الله لیخضبها بدمها اذا انبعث اشقها سپس دست خود را به ریش خود که در آن روز سفید شده بود زد و فرمود: این ریش با خون سرم رنگین خواهد شد هنگامى که آن شقى بیاید. و این شعر را قرائت فرمود:

ارید حیاته و یرید قتلى             

عذیرک من خلیلک من مراد

در این مجلس ابن ملجم حاضر بود و این کلمات را مى شنید و تا امیرالمؤ منین على (ع ) از منبر فرود آمد ابن ملجم برخاست و با عجله خود را نزد على (ع ) رسانید و عرض کرد: یا امیرالمؤ منین (ع ) من حاضرم و دست چپ و راست من با من است دستور بده تا دست هاى مرا از تن جدا کنند و اگر مى خواهى دستور فرمایید سر از بدن من جدا کنند.
فقال على و کیف اقتلک و لاذنب لک و لو اعلم انک قاتلى لم اقتلک و لکن هل کانت لک حاضنة یهودیة فقالت لک یوما من الایام یا شقیق عاقر ناقة ثمود.
على (ع ) فرمود: چگونه ترا بکشم در حالى که جرمى ندارى و اگر چنان چه هم مى دانستم که قاتل من هستى تو را نمى کشتم لکن بگو ببینم آیا از یهودان ، زنى خاضنه نزد تو بود و روزى از روزها تو را (اى برادر کشنده شتر) خطاب نمود؟
در این جا ابن ملجم عرض کرد: آرى چنین بود.
على (ع ) بعد از این ، سخنى نگفت و بر مرکب خویش سوار شده و به طرف منزل خود رفت .

 

منبع :     320  داستان از معجزات و کرامات  امام على (ع )
تالیف : عباس عزیزى



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - دوشنبه 94 تیر 16 ساعت ساعت 5:7 عصر


تهدمت والله ارکان الهدا

 

بسم الله الرحمن الرحیم

شناسنامه حضرت امام  علی علیه السلام

نام : علی

لقب : مرتضی

کنیه : ابوالحسن

نام پدر : ابو طالب (عمران)

نام مادر : فاطمه

روز ولادت : 13 رجب 10سال قبل از بعثت

مکان ولادت : مکه مکرمه خانه کعبه

مدت عمر : 63 سال

سال های رهبری : 30 سال

شهادت : 21 رمضان سال 40 ه

علت شهادت : ضربت شمشیر ابن ملجم ملعون

محل دفن : نجف اشرف

همسر : فاطمه زهرا (ع) ...

فرزندان : 12 پسر , 16 دختر

 

قدر



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - یکشنبه 94 تیر 15 ساعت ساعت 2:20 عصر


دنیا طلبیدیم و به مقصد نرسیدیم

 

دنیا



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - یکشنبه 94 تیر 15 ساعت ساعت 12:44 صبح


دیدن حقیقی دیدن با چشم ظاهری نیست

علی (ع)

ز کوى شاه اولیاء

نظر به بندگان اگر، ز مرحمت خدا کند                

                                               قسم به ذات کبریا ، ز یُمن مرتضى کند
خدا چو هست رهنمون، مگر دگر چرا و چون       

                                               که او کند هر آنچه را که حکمت، اقتضا کند
ز قدرت یداللّهى، کسى ندارد آگهى                     

                                               وسیله  ‎اش بود علىّ ، خدا هر آنچه را کند
به جنگ بدر و نهروان ، علىّ است یکّه قهرمان      

                                               نِگر که دست حقّ عیان ، قتال اشقیا کند
به روى دوش مصطفى، نهد چو پاى مرتضى         

                                              نگر به بت شکستنش، که در جهان صدا کند
به رزم خندق و اُحد، به قتل عمرو و عبدود           

                                              خدا بدستِ دست خود، لواى حقّ به پا کند
چو افضل از عبادت خلایق است ضربتش           

                                                علىّ تواند این عمل، شفیع ما سوى کند
به پیشگاه کردگار، ز بس که دارد اعتبار             

                                               دیون جمله بندگان، تواند او ادا کند
نماز بى ولاى او عبادتى است بى وضو               

                                               به منکر على بگو، نماز خود قضا کند
هر آن که نیست مایلش، جفا نموده با دلش            

                                              بگو دل مریض خود، به عشق او شفا کند
على است آن که تا سحر، سرشک ریزد از بصر      

                                                پى سعادت بشر، ز سوز دل دعا کند
على انیس عاشقان، على پناه بى کسان               

                                                على امیرمؤمنان، که مدح او خدا کند
پس از شهادت نبىّ، که را سزد به جز على           

                                                که تا به حشر آدمى، به کارش اقتداء کند
قسیم نار و جنّتش، ترازوى محبّتش                    

                                               که مؤمنان خویش را، ز کافران جدا کند
گهى به مَسند قضا، گهى به صحنه غزا                  

                                              گهى به جاى مصطفى، که جان خود فدا کند
على است فرد و بى نظیر، على مجیر و دستگیر       

                                              که نام دلگشاى او، گره ز کار وا کند
ز کار قهرمانیش، پر است زندگانیش                     

                                              نگین پادشاهیش، به سائلى عطا کند
امیر کشور عرب، ثناکنان، دعا به لب                    

                                              برد طعام نیمه شب، عطا به بینوا کند
ز کوى شاه اولیاء، که مهر اوست کیمیا                  

                                              کجا روى بیا بیا، که دردها دوا کند

 

 

 



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - جمعه 94 تیر 13 ساعت ساعت 10:27 عصر


عوامل هلاکت آدمى

 

امام حسن


عوامل هلاکت آدمى
هَلاکُ النّاسِ فى ثَلاث: أَلْکِبْرُ، أَلْحِرْصُ، أَلْحَسَدُ .
 
فَالْکِبْرُ هَلَاکُ الدِّینِ وَ بِهِ لُعِنَ إِبْلِیسُ
 
وَ الْحِرْصُ عَدُوُّ النَّفْسِ وَ بِهِ أُخْرِجَ آدَمُ مِنَ الْجَنَّةِ
وَ الْحَسَدُ رَائِدُ السُّوءِ وَ مِنْهُ قَتَلَ قَابِیلُ هَابِیلَ.
هلاکت و نابودى مردم در سه چیز است :کبر، حرص، حسد.
تکبّر که به سبب آن دین از بین مى رود و به واسطه آن، ابلیس، مورد لعنت قرار گرفت.
حرص که دشمن جان آدمى است وبه واسطه آن آدم از بهشت خارج شد.
حسد که سررشته بدى است و به واسطه آن قابیل، هابیل را کشت.
بحار الانوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 111



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - سه شنبه 94 تیر 10 ساعت ساعت 8:33 عصر


نُه چیز زشت است ، اما از نه گروه زشت‏تر

 

حدیث - امام على علیه السلام :

 تِسْعَةُ اَشْیاءَ قَبیحةٌ وَ هِىَ مِنْ تِسْعَةِ اَنـْفُسٍ اَقبَحُ مِنها مِنْ غَیْرِهِمْ: ضیقُ الذَّرْعِ مِنَ الْـمُلوکِ وَ الْبُخْلُ مِنَ الاَغْنیاءِ وَ سُرْعَةُ الْغَضَبِ مِنَ الْعُلَماءِ وَ الصِّبا مِنَ الْکُهولِ وَ الْقَطیعَةُ مِنَ الرُّؤوسِ وَ الْکِذْبُ مِنَ الْـقُضاةِ وَ الزَّمانَةُ مِنَ الاَطِبّاءِ وَ الْبَذاءُ مِنَ النِّساءِ وَ الطَّیشُ مِن ذَوِى السُّلْطانِ؛

 نُه چیز زشت است ، اما از نه گروه زشت‏تر:

درماندگى و ناتوانى از دولتمردان؛

1 -  بخل از ثروتمندان؛

2 -  زود خشمى از دانشمندان؛ 

3 - حرکات بچگانه از میانسالان؛

4 - جدایى حاکمان از مردم؛

5 - دروغ از قاضیان؛

6 - بیمارى کهنه از پزشکان؛

7 - بدزبانى از زنان

 8 و 9 - سختگیرى و ستمگرى از سلاطین.

دعائم الإسلام ج 1 ، ص 83



نظر

لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - شنبه 94 تیر 7 ساعت ساعت 11:9 عصر


درجات ایمان در کلام امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

درجات ایمان در کلام امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام

درجات ایمان

علی (ع) فرمود : بدانید که ایمان بر چهار پایه بنا شده است . یقین , صبر , عدل و جهاد .

یقین

یقین چهار شعبه دارد : شوق , ترس , پرهیزکاری و انتظار .

کسی که مشتاق بهشت باشد شهوات را فراموش می کند . و کسی که از آتش بترسد از کارهای حرام دوری می کند .

و کسی که بی رغبت به دنیا باشد مصیبتها برایش سهل می شود . و کسی که در انتظار مرگ باشد به سوی کارهای نیک می شتابد .

صبر

صبر نیز چهار شعبه است : بصیرت در فهم , تاویل و تبیین حکمت , شناخت عبرتها وروش پیشینیان .

کسی که در فهم و درک بصیرت داشته باشد در حکمت جستجو می کند . وکسی که در حکمت جستجو کند عبرتهارا می شناسد . و کسی که عبرتهارا بشناسد در حکمت صاحب نظر می شود . وکسی که در حکمت صاحب نظرشد عبرت را می بیند , و کسی که عبرت را ببیند مثل آن است که با پشینیان بوده است .

عدالت

عدالت بر چهار شعبه است : فهم مطالب پیچیده , فرو رفتن در علم , شکوفه حکمت و گلستان برد باری . کسی که بفهمد , جمله ها و مطالب علم را تفسیر می کند , کسی که عالم شود حکمت احکام دین را می فهمد . و کسی که برد بار باشد در کارهایش افراط نمی کند , و در میان مردم به وسیله ء حلمش مورد ستایش قرار می گیرد .

جهاد

جهاد چهار شعبه دارد : امر بمعروف و نهی از منکر , راستگوئی در جاهای مختلف , غضب به خاطر خدا , و بغض و عداوت نسبت به فاسقین .

وقتی کسی امر بمعروف می کند کمر مومن را محکم می کند , و کسی که نهی از منکر می کند بینی فاسق را به خاک می مالد . کسیکه در جاهای مختلف راست بگوید وظیفه ای که بر عهده اش بوده انجام داده است , و کسی که با فاسقین عداوت داشته باشد , و بخاطر خدا خشم نماید خداوند نیز به خاطر او غضب می کند . و این است ایمان و پایه ها و شعبه های آن .

منبع : کتاب اسرار آل محمد (ص) صفحه 68



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - شنبه 94 تیر 7 ساعت ساعت 6:50 عصر


وفات بزرگ بانوی اسلام حضرت خدیجه کبری (س)

بسم الله الرحمن الرحیم

وفات بزرگ بانوی اسلام حضرت خدیجه کبری (س) تسلیت باد

حضرت خدیجه

زیارتنامه حضرت خدیجه سلام الله علیها

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ رَسُولِ اللَّهِ سَیِّدِ الْمُرْسَلینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ خاتَمِ النَّبِیّینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَىْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ اَجْمَعینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ المُؤْمِنینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا خالِصَةَ الْمُخْلِصاتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَةَ الْحَرَمِ وَ مَلائِکَةَ الْبَطْحآءِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اَوَّلَ مَنْ صَدَّقَتْ بِرَسُولِ اللَّهِ مِنَ النِّساءِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ وَفَتْ بِالْعُبُودِیَّةِ حَقَّ الْوَفآءِ، وَ اَسْلَمَتْ نَفْسَاً وَ اَنْفَقْتَ مالَها لِسَیِّدِ الْأَنْبِیآءِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا قَرینَةَ حَبیبِ اِلهِ السَّمآءِ، اَلْمُزَوَّجَةِ بِخُلاصَةِ الْأَصْفِیآءِ، یَا ابْنَةَ اِبْراهیمَ الْخَلیلِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرآئیلُ، وَ بَلَّغَ اِلَیْهَا السَّلامُ مِنَ اللَّهِ الْجَلیلِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا حافِظَةَ دینِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا ناصِرَةَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ تَوَلّى‏ دَفْنَها رَسُولُ اللَّهِ، وَ اسْتَوْدَعَها اِلى‏ رَحْمَةِ اللَّه، اَشْهَدُ اَنَّکَ حَبیبَةُ اللَّهِ وَ خِیَرَةُ اُمَّتِهِ، اِنَّ اللَّهَ جَعَلَکِ فى‏ مُسْتَقَرِّ رَحْمَتِهِ فى‏ قَصْرٍ مِنَ الْیاقُوتِ وَ الْعِقْبانِ، فى‏ اَعْلى‏ مَنازِلِ الْجَنانِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ.



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - شنبه 94 تیر 7 ساعت ساعت 4:50 عصر


بسم الله الرحمن الرحیم


.

.