حکایت اول
نقل است که فُضَیل بن عیاض که یکی از رجال طریقت است ، شاگردی داشت که اَعلَمِ شاگردان او محسوب میشده ، وقتی ناخوش شد ، هنگام اِحتِضار ، فُضَیل به بالین او آمد و نزد سر او نشست و شروع کرد به خواندن «یس» .
آن شاگردِ مُحتَضَر گفت : مخوان این سوره را ای استاد! پس فُضَیل ساکت شد و به او گفت : بگو : لا اله الاّ اللَّه ، گفت : نمیگویم آنرا به جهت آنکه - اَلْعِیاذُ بِاللَّهِ - من بیزارم از آن ، پس به این حال مُرد .
فُضَیل از مشاهده این حال بسی دَرهم شد ، و به منزل خود رفت و بیرون نیامد .
پس او را در خواب دید که او را به سوی جهنم میکشند .
فُضَیل از او پرسید که تو أعلمِ شاگردان من بودی چه شد که خداوند معرفت را از تو گرفت و به عاقبتِ بد مُردی؟
گفت : برای سه چیز که در من بود :
اول : نمّامی و سخن چینی کردن .
دوم : حَسَد بردن .
سوم :آنکه من علّتی داشتم و به طبیبی عرضه کرده بودم ، او به من گفته بود که در هر سال یک قَدَح شراب بخور که اگر نخوری این عِلّت در تو خواهد ماند . پس من بر حسب قول آن طبیب شراب میخوردم ، به این سه چیز که در من بود عاقبت من بد شد و به آن حال مُردم .
مؤلف گوید : که در ذیل این حکایت مناسب دیدم این خبر را ذکر کنم :
شیخ کلینی از ابو بصیر روایت کرده که گفت : داخل شد اُمِ خالِدِ معبدیّه(90) بر حضرت صادق علیه السلام و من در خدمت آن حضرت بودم .
عرض کرد : فدای تو شوم همانا مرا فرو میگیرد قرقره و صداها در شکم و معالجه کردند طبیبهای عراق مرا به آشامیدن نَبیذ - که یک قسم از شراب است - با قاووت ، و من از خوردن آن توقّف کردم و دانستم کراهت شما را از آن ، پس دوست دارم که از خودتان سؤال کنم از بابتِ آن .
آن حضرت فرمود : چه مانع شد تو را از خوردن آن؟
گفت : من در دین خود قِلاده طاعت تو را به گردن افکندهام ، تا روز قیامت بگویم : جعفر بن محمد علیه السلام مرا امر کرد و مرا نهی کرد .
حضرت رو کرد به ابی بصیر و فرمود : ای ابو محمد! آیا گوش نمیدهی به حرف این زن و مسائل او؟
پس فرمود به آن زن : نه به خدا اذن نمیدهم تو را در خوردن یک قطره از آن ، [و نچش از آن قطرهای همانا پشیمان خواهی شد از خوردن آن وقتی که برسد جانت به اینجا - و اشاره کرد به حنجرهاش - و سه دفعه فرمود این را ، پس فرمود : آیا فهمیدی چه گفتم؟ . . .(91)
لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - یکشنبه 94 تیر 1 ساعت ساعت 11:18 صبح
عَقَبه دوّم : عَدیله عِندَ المَوت است
یعنی عدول کردن از حق به باطل در وقت مردن ، و آن ، چنانست که شیطان نزد مُحتَضَر حاضر شود و وَسوَسه کند و او را در تشکیک اندازد ، تا او را از ایمان بیرون کند و از این جهت است که در دعاها اِستِعاذِه از آن شده .
و جناب فَخرُ المُحَقِّقین رحمه الله فرموده : هر که خواهد از آن سالم بماند ، اِستِحضار کند ادلّه ایمان و اصول خمسه را با ادلّه قطعیّه و صفای خاطر ، و بسپرد آن را به حق تعالی که در وقت حضور موت به او رد فرماید به این طریق که بگوید بعد از عقایدِ حقّه :
«اَللَّهُمَّ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ اِنّی قَد اَوْدَعْتُکَ یَقینی هذا وَ ثَباتَ دینی وَ اَنْتَ خَیْرُ مُسْتَوْدَعٍ وَ قَدْ اَمَرْتَنا بِحِفْظِ الْوَدائِعِ فَرُدَّهُ عَلَیَّ وَقْتَ حُضُورِ مَوْتی .
پس بر حسب فرمایش آن بزرگوار ، خواندن دعای عدیله معروف و اِستِحضارِ معنیِ آن در خاطر برای سلامت جُستن از خطرِ عدیله عِنْدَ الْمَوت نافع است(82) .
و شیخ طوسی رحمه الله از محمد بن سلیمان دِیْلَمی روایت کرده است که به خدمت حضرت صادق علیه السلام عرض کرده که شیعیان تو میگویند : ایمان بر دو قسم است : یکی مُسْتَقَرّ و ثابت و دیگر آنکه به امانت سپرده شده است و زایل میگردد ، پس بیاموز دعایی را که هرگاه آنرا بخوانم ایمان من کامل گردد و زایل نشود .
فرمود که : بگو بعد از هر نماز واجب :
«رَضیتُ بِاللَّهِ رَبّاً وَ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه نَبِیّاً وَ بِالْاِسلامِ دیناً وَ بِالْقُرآنِ کِتَاباً وَ بِالکَعْبَةِ قِبلَةً وَ بِعَلِیٍّ وَلِیّاً وَ اِماماً وَ بِالحَسَنِ وَ الحُسَینِ وَ عَلِیِّ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَی بنِ جَعفَرٍ وَ عَلِیّ بنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ وَ عَلِیّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ وَ الحُجَّةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیهِم اَئِمَّةً ، اَللَّهُمَّ اِنّی رَضیتُ بِهِم اَئِمَّةً فَارْضَنی لَهُم اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ»(83) .
و از چیزهایی که نافع است برای این عقبه مواظبت به اوقات نمازهای فریضه است .
و در جزء حدیثی است که در مشرق و مغرب عالم اهل بیتی نیست مگر آنکه مَلَکُ الْمَوت در هر شبانه روز در اوقات نماز - پنج مرتبه - به ایشان نظر میکند ، پس هرگاه کسی را که میخواهد قبض روح کند از کسانی باشد که مواظبت داشته به نماز و نمازها را در اوقات خود بجا آورده ، مَلَکُ الْمَوْت تلقین کند او را شَهادَتَیْن و دور کند از او ابلیس ملعون را(84) .
و روایت شده که حضرت صادق علیه السلام نوشت برای شخصی ، که اگر خواسته باشی که ختم شود به خوبی ، عمل تو ، تا آنکه قبض روح تو شود در حالی که تو در افضل اعمال بوده باشی ، پس بزرگ شمار حق خدا را از آنکه صرف کنی نعمتهای خدا را در معصیتهای خدا ، و آنکه مغرور شوی به حلم خدا از تو ، و گرامی دار هر که را که یافتی که ما را ذکر میکند یا ادّعا میکند مودّت و دوستی ما را ، پس باکی نیست بر تو در گرامی داشتن او را خواه راست گوید یا دروغ ، همانا به تو نفع میرساند نیّتِ تو و به او میرسد ضرر دروغ او(85) .
فقیر گوید : که برای عاقبت به خیر شدن و از شقاوت به سعادت رسیدن نافع است :
خواندن دعای یازدهم صحیفه کامله : «یا مَن ذِکْرُهُ شَرَفٌ لِلذّاکِرینَ . . .» [تا آخر] .
و خواندن دعای تمجید که در کافی و غیره نقل شده و حقیر در کتاب باقیات الصالحات بعد از ادعیه ساعات آنرا نقل کردهام .
و خواندن نمازی که وارد شده در یکشنبه ذِی القَعده .
و مداومت به این ذکر شریف :
«رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ اِذ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَّدُنکَ رَحمَةً اِنَّکَ اَنتَ الوَهَّابُ»(86) .
و مداومت به تسبیح حضرت زهرا علیها السلام .
و در انگشت کردن انگشتر عقیق ، خصوص اگر عقیق سرخ باشد و خصوص اگر بر آن نقش باشد «محمدٌ نبیّ اللَّه و علیٌّ ولیّ اللَّه» .
و خواندن سوره «قَد اَفْلَحَ المُؤمِنُون»(87) در هر جمعه .
و خواندن هفت مرتبه بعد از نماز صبح و نماز مغرب :
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ ، لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ» .
و آنکه در شب بیست و دوم رجب ، هشت رکعت نماز گزارد ، در هر رکعت حمد یک مرتبه و «قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِرُون» هفت مرتبه بخواند و بعد از فراغ ، ده مرتبه صلوات بفرستد و ده مرتبه استغفار کند(88) .
و سید بن طاووس از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم روایت کرده که هر که در شب ششم شعبان چهار رکعت نماز گزارد و در هر رکعت حمد یک مرتبه و پنجاه مرتبه توحید بخواند ، حق تعالی قبض فرماید روح او را بر سعادت ، و گشاد گرداند قبر او را و بیرون شود از قبر خود در حالی که صورتش مثل ماه باشد . و بگوید :
«اَشْهَدُ اَن لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ»(89) .
مؤلف گوید : که این نماز بِعَینِه نماز حضرتامیرالمؤمنینعلیه السلام است که فضیلت بسیار دارد و من در این مقام شایسته و مناسب دیدم دو حکایت ذکر کنم :
لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - شنبه 94 خرداد 31 ساعت ساعت 7:49 عصر
فصل اول : مرگ
اشاره
اوّل منزل این سفر ، مرگ است
و این منزل عَقَبات کَئُودَه و جاهای دشوار دارد ، اینک ما به ذکر دو عقبه از آن اشاره میکنیم :
عَقَبه اوّل : سَکَراتِ مَوْت و شدّتِ جان کندن است
« وَ جاءَتْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِکَ ما کُنْتَ مِنهُ تَحیدُ »(62)
و این عقبهای است بسیار دشوار زیرا که شدائد و سختیها از هر طرف به مُحْتَضَر رو میکند؛ از طرفی شدّت مرض و درد و بسته شدن زبان و رفتن قُوا از اندام ، از طرف دیگر گریستن اهل و عِیال و وداع آنها با او ، و غم یتیمی و بیکس شدن بچههای خود ، از طرف دیگر غم جدا شدن از مال و منزل و املاک و اندوختهها و چیزهای نفیس خود که عمر عزیز خود را صرف آنها کرده و به وسیلههای زیاد آنها را تحصیل نموده ، بلکه بسا شده که بسیاری از آنها مال مردم بوده و به ظلم و غصب ، آنها را مالک شده و آنکه چقدر حقوق بر اموال او تعلّق گرفته و نداده ، حالا ملتفت خرابیهای کار خود شده که کار گذشته و راه اصلاح آنها بسته شده؛
فَکانَ کَما قالَ اَمیرُ المُؤمنینعلیه السلام
«یَتَذَکَّرُ اَموالاً جَمَعَها اَغْمَضَ فی مَطالِبِها وَ اَخَذَها مِنْ مُصَرَّحاتِها وَ مُشْتَبِهاتِها قَد لَزِمَتْهُ تَبِعاتُ جَمْعِها وَ اَشْرَفَ عَلی فِراقِها تَبْقی لِمَنْ وَرائَهُ یَنْعَمُونَ فیها(63) وَ یَتَمَتَّعُونَ بِها فَیَکُونُ المَهْنَأُ(64) لِغَیْرِهِ وَ اِلْعِبْءُ عَلی ظَهْرِه .(65)
و از طرفی هَوْلِ ورود به نَشْأِهای که غیر از این نَشْأه است و چشمش میبیند چیزهایی را که پیش از این نمیدید؛
« . . . فَکَشَفْنا عَنْکَ غِطائَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدید»(66) .
میبیند حضرت رسول و اهل بیت طهارت - صلوات اللَّه علیهم - و ملائکه رحمت و ملائکه غضب را حاضر شدهاند تا درباره او چه حکم شود و چه سفارش نمایند؟ و از طرف دیگر ابلیس و اعوان او برای آنکه او را به شکّ اندازند جمع شدهاند و میخواهند کاری کنند که ایمان او از او گرفته شود و بی ایمان از دنیا بیرون رود ، و از طرفی هَوْلِ آمدنِ مَلَکُ الْمَوْت که آیا بهچه هیئت خواهد بود و به چه نحو جان او را قبض خواهد نمود؛ الی غیر ذلک .
«قالَ اَمیرُالْمُؤمِنینَعلیه السلام : فَاجْتَمَعَتْ عَلَیْهِ سَکَراتُ الْمَوْتِ فَغَیرُ مَوْصُوفٍ ما نَزَلَ بِه (67) .
شیخ کلینی رحمه الله روایت کرده از حضرت صادق علیه السلام که حضرت امیرالمؤمنینعلیه السلام را درد چشمی عارض شد ، حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم به عیادت آن حضرت تشریف برد ، دید او را که صیحه و فریاد میکشد .
فرمود که : آیا این صیحه از جزع و بیتابی است یا از شدّت درد است؟
امیرالمؤمنین علیه السلام عرض کرد : یا رسول اللَّه! من هنوز دردی نکشیدم که سختتر از این درد باشد .
فرمود :یا علی! چون مَلَکُ الْمَوْت نازل شود به جهت قبض روح کافر با خود بیاورد سیخی از آتش ، پس بیرون کشد روح او را با آن سیخ! پس صیحه کشد جهنم!
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام چون این را شنید برخاست و نشست و گفت : یا رسول اللَّه! اعاده فرما بر من این حدیث را ، زیرا که دردِ مرا فراموشی داد .
پس گفت : آیا از امت شما کسی به این نحو قبض روح میشود؟
فرمود : بلی حاکمی که جَوْر کند ، و کسی که مال یتیم را به ظلم و ستم بخورد ، و کسی که شهادت دروغ دهد(68) .
و اما چیزهایی که باعث آسانی سَکَرات موت است :
از جمله : شیخ صدوق از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود :
هر که خواهد که حق تعالی بر او آسان کند سَکَرات مرگ را ، پس باید که صله ارحام و خویشان خود کند و به پدر و مادر خود نیکی و احسان نماید ، پس هرگاه چنین کند خداوند بر او آسان کند دشواریهای مرگ را ، و در حیات خود فقر به او نرسد هرگز(69) .
و روایت شده که حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم حاضر شد نزد جوانی در وقت وفات او .
پس به او فرمود : بگو : «لا اله الاّ اللَّه» .
پس بسته شد زبان آن جوان و نتوانست بگوید و هر چه حضرت مُکَرَّر کرد او نتوانست بگوید .
پس حضرت فرمود به آن زنی که نزد سر آن جوان بود که آیا این جوان مادر دارد؟
عرض کرد : بلی من مادر او میباشم .
فرمود : آیا تو خشمناکی بر او؟
گفت : بلی و الآن شش سال است که با او تکلّم نکردهام .
حضرت فرمود : راضی شو از او .
آن زن گفت : «رَضِیَ اللَّهُ عَنهُ بِرِضاکَ یا رَسوُلَ اللَّهِ» .(70)
و چون این کلمه را - که مُشْعِر بر رضایتِ او از پسرش بود - گفت ، زبان آن جوان باز شد .
حضرت به او فرمود : بگو : لا اله الاّ اللَّه ، گفت : لا اله الاّ اللَّه .
حضرت فرمود : چه میبینی؟ عرض کرد : میبینم مرد سیاهی قبیح الْمَنْظَرْ ، با جامههای چرک و بوی گندیده و بد که نزد من آمده و گلو و راه نَفَس مرا گرفته .
حضرت فرمود : بگو :
«یا مَنْ یَقْبَلُ الْیَسیرَ وَ یَعفُو عَنِ الکَثیر ، اِقْبَلْ مِنِّی الْیَسیرَ وَ اعفُ عَنِّی الکَثیرَ اِنَّکَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ» .
[«ای کسی که - عبادت و عمل - کم را میپذیری و از - معصیت - زیاد میگذری ، - اطاعت - کم را از من بپذیر و از - گناه - زیادم درگذر همانا تو آمرزنده و مهربانی» .]
آن جوان این کلمات را گفت .
آن وقت حضرت به او فرمود : نگاه کن چه میبینی؟
گفت : میبینم مردی سفید رنگ ، نیکو صورت ، خوشبو با جامههای خوب نزد من آمد و آن سیاه ، پشت کرده و میخواهد برود .
حضرت فرمود : این کلمات را اعاده کن ، اعاده کرد .
حضرت فرمود : چه میبینی؟
گفت : دیگر آن سیاه را نمیبینم و آن شخص سفید نزد من است .
پس در آن حال آن جوان وفات کرد(71) .
مؤلف گوید : خوب در این حدیث تأمل کن ببین اثر عقوق چه اندازه است که این جوان با آنکه از صحابه شمرده میشود و مثل پیغمبر رحمت - صلوات اللَّه علیه و آله - به عیادت او آمده و به بالین او نشسته و خود آنجناب کلمه شهادت تلقین او فرموده نتوانست به آن کلمه تلفظ کند مگر وقتی که مادرش از او راضی شد ، آن وقت زبانش باز شد و کلمه شهادت گفت .
و دیگر از حضرت صادقعلیه السلام مَرْوِیّ است که هر که بپوشاند برادر خود را جامه زمستانی یا تابستانی ، حق است بر خداوند تعالی که او را بپوشاند از جامههای بهشت و آنکه آسان کند بر او [از] سکرات مرگ را و گشاد کند بر او قبر او را . . .(72)
و از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم منقول است که هر که بخوراند برادر خود را حلوایی ، حق تعالی برطرف کند از او تلخی مرگ را(73) .
و دیگر از چیزهایی که برای تعجیل راحت مُحْتَضَر نافع است خواندن سوره «یس» و «وَالصَّافّات» و «کلمات فَرَج» است(74) نزد او(75) .
و شیخ صدوق از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که هر که یک روز از آخر ماه رجب روزه بگیرد ، حق تعالی او را ایمن گرداند از شدّت سکرات مرگ ، و از هَوْلِ بعد از مرگ ، و از عذاب قبر(76) .
و بدانکه از برای روزه گرفتن بیست و چهار روز از رجب ثواب زیادی رسیده؛ از جمله آنکه مَلَکُ الْمَوْت به صورت جوانی اَمْرَدْ با لباس خوبی با قَدَحی از شراب بهشت ، وقت قبض روح او حاضر شود ، و آن شراب را به او بیاشاماند تا سکرات مرگ بر او آسان شود(77) .
و از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم مَرویّ است که : «هر که در شب هفتم رجب چهار رکعت نماز کند ، در هر رکعت بخواند حمد یک مرتبه ، و توحید سه مرتبه و فَلَق و ناس ، و بعد از فراغ ، ده مرتبه صلوات بفرستد و ده مرتبه تسبیح اربع بخواند ، حق تعالی او را در سایه عرش جای دهد ، و عطا کند به او ثواب روزهدار ماه رمضان ، و استغفار کند برای او ملائکه تا فارغ شود از این نماز ، و آسان کند بر او جان دادن و فشار قبر را ، و از دنیا بیرون نرود تا جای خود را در بهشت ببیند ، و ایمن گرداند او را حق تعالی از فَزَعِ اکبر» .
و شیخ کفعمی از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم روایت کرده است که هر که هر روز ده مرتبه این دعا بخواند ، حق تعالی چهار هزار گناه کبیره او را بیامرزد و او را از سکرات مرگ و فشار قبر و صد هزار هَوْلِ قیامت نجات دهد ، و از شرّ شیطان و لشگرهای او محفوظ گردد و قرضش ادا شود ، و غمّ و همّش زایل گردد و دعا این است :
«اَعْدَدْتُ لِکُلِّ هَوْلٍ : لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ ، وَ لِکُلِّ هَمٍّ وَ غَمٍّ : ماشاءَ اللَّهُ ، وَ لِکُلِّ نِعمَةٍ :اَلْحَمدُ للَّهِِ ، وَ لِکُلِّ رَخاءٍ : اَلشُّکرُ للَّهِِ ، وَ لِکُلِّ اُعجُوبَةٍ : سُبحانَ اللَّهِ ، وَ لِکُلِّ ذَنْبٍ : اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ، وَ لِکُلِّ مُصیبَةٍ : اِنّا للَّهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ ، وَ لِکُلِّ ضیقٍ : حَسْبِیَ اللَّهُ وَ لِکُلِّ قَضاءٍ وَ قَدَرٍ : تَوَکَّلتُ عَلَی اللَّهِ ، وَ لِکُلِّ عَدُوٍّ : اعْتَصَمْتُ بِاللَّهِ ، وَ لِکُلِّ طاعَةٍ وَ مَعصِیَةٍ : لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ العَلِیِّ العَظیمِ»(78) .
و بدان نیز که از برای این ذکر شریف ، هفتاد مرتبه فضل عظیم است ، از جمله آنکه وقت مردن ، او را مژده و بشارت دهند و آن ذکر این است :
«یا اَسْمَعَ السَّامِعینَ وَ یا اَبصَرَ الْمُبْصِرینَ(79) وَ یا اَسرَعَ الحاسِبینَ وَ یا اَحْکَمَ الحاکِمینَ»(80) .
شیخ کلینی از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود : ملول نشوید از قرائت «اِذا زُلْزِلَتِ الْاَرْضُ زِلْزالَها» زیرا که هر که این سوره را در نوافل خود بخواند ، نرساند حق تعالی به او زلزله ابداً ، و نمیرد به زلزله و نه به صاعقه و نه به آفتی از آفات دنیا تا بمیرد ، و در وقت مردن او مَلَکی کریم از نزد حق تعالی بر او نازل شود و بنشیند نزد سر او و بگوید :
ای مَلَکُ الْمَوْت! رِفْق و مُدارا کن به ولیّ اللَّه؛ زیرا که او مرا بسیار یاد میکرد(81) .
لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - شنبه 94 خرداد 31 ساعت ساعت 1:53 عصر
بسم الله الرحمن الرحیم
بخشی از مقدمه مؤلف
هذا کتاب منازل الآخرة و المطالب الفاخرة
الحمدُ للَّه رَبّ العالَمین
وَ الصّلاة [والسّلام عَلی مُحمّدٍ
وَ آلِهِ الطّاهِرین
و بعد : ...
چنانکه روایت شده که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در هر شب هنگامی که مردم به خوابگاه خود میرفتند ، صدای نازنینش بلند میشد به حدّی که میشنیدند صدای آن حضرت را تمام اهل مسجد و کسانی که همسایه مسجد بودند؛ میفرمود :
«تَجَهَّزُوا(60) - رَحِمَکُمُ اللَّهُ - فَقَد نُودِیَ فیکُم بِالرَّحیلِ . . .»(61)
«آماده شوید و اسباب سفر خود را مهیا کنید ، خدا شما را رحمت کند ، همانا منادی مرگ ندای «اَلرَّحیل» در میان شما درداده و کم کنید توقف خود را بر دنیا ، و بیرون روید از دنیا در حالی که با خود داشته باشید زاد و توشه از اعمال صالحه ، پس به درستی که در جلو شما عَقَبِههای کَئُود ، یعنی جاهای بسیار دشوار و منزلهای هولناک است که باید از آنجاها عبور کنید و چارهای نیست از آن» .
اینک ما به بعضی از آن عَقَبِههای سخت و منزلهای هولناک اشاره میکنیم و بعضی از چیزها [یی که نافع است برای سختی ، و هَوْلِ آن محلّ به کمال اختصار در ضمن چند فصل ذکر میکنیم .
و اگر حق تعالی مرا توفیق داد و مهلتی در اجل حاصل شد شاید اِنْشاءَ اللَّه کتابی مُفَصَّل در این باب تصنیف کنم و
اگرچه در این زمان نمیبینم اشخاصی را که از روی جِدّ و حقیقت طالب این نحو مطالب باشند و به همین ملاحظه این مختصر را نیز با حال افسردگی و کم رغبتی نوشتم و از حق تعالی مسئلت مینمایم تأیید و توفیق خود را ، «اِنّه قَریبٌ مُجیبٌ» .
لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - شنبه 94 خرداد 31 ساعت ساعت 1:52 عصر
بسم الله الرحمن الرحیم
منازل الآخرة (زندگی پس از مرگ)
نام کتابی است از عالم ربانی حاج شیخ عباس قمی (ره) که مطالعه آن را برای همه توصیه می کنم .
آرزو می کنم که همه عمر طولانی با عزت داشته باشند . اما مرگ یکی از واقعیت های حتمی وغیر قابل انکاراست که همه مزه آن را خواهند چشید . «این ما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فى بروج مشیدة , هر جا که باشید مرگ شما را در مى یابد هر چند که در بناهاى استوار و ریشه دار باشید» سوره نساء آیه 78
حقیر بر آن شدم من باب تذکر این کتاب شریف را در وبلاگم ثبت نمایم . برای حفظ امانت متن کتاب را عینا و بدون دخل و تصرف به نظر خوانندگان محترم می رسانم . شاید تلنگری باشد که بوظایف دینی خود عمل کرده و از محرمات دوری کنیم . از خداوند رحمن و رحیم میخواهیم و بخواهیم توفیق دهد و یاریمان کند در این ماه مبارک و پرخیر و برکت خطاها , لغزشها و اشتباهات خودرا اصلاح کنیم و توشه ای برای روز غربت و تنهائی خود تدارک ببینیم ان شاءالله .
لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - شنبه 94 خرداد 31 ساعت ساعت 1:50 عصر
بسم الله الرحمن الرحیم
بایدها و نبایدهای روزه داری .
بخشی از این اعمال را در زیر مشاهده بفرمائید .
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه دوستان روزه دار - التماس دعا
لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - چهارشنبه 94 خرداد 28 ساعت ساعت 10:37 عصر
بسم الله الرحمن الرحیم
بخشی از خطبه شعبانیه پیامبر اکرم (ص)
هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ.
ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید. نفسهای شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت.
اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت های راستین و دلهای پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید.
خطبه کامل را در ادامه مطلب مطالعه بفرمائید .
لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - چهارشنبه 94 خرداد 28 ساعت ساعت 10:13 عصر
پیام رهبر انقلاب در پی تشییع پیکر مطهر شهدا با حضور حماسی مردم تهران
در پی تشییع باشکوه و غیرتمندانهء پیکر مطهر 270 شهید دوران دفاع مقدس با حضور پرشکوه و حماسی مردم تهران، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تقدیر و سپاس صادر کردند .
متن پیام رهبر انقلاب به شرح زیر است :
بسماللهالرحمنالرحیم
صلوات و سلام خدا بر شهیدان عزیز که مشعل توحید را با ایثار خود بر فراز میهن اسلامی برافروختند و صلوات و تحیات خدا بر شهیدان مظلوم غواص که با ظهور و حضور خود این فروغ خاموشنشدنی را مدد رساندند و پرچم یادهای عزیز و گرانبها و ذخیرههای معنوی ملت را با شکوهی هر چه تمامتر در کشور برافراشتند.
سلام بر دستهای بسته و پیکرهای ستمدیدهی شما و سلام بر ارواح طیبه و به رضوان الهی، بال گشودهی شما. سلام بر شما که بار دیگر فضای زندگی را معطّر و جان زندگان را سیراب کردید. و سپاس بیپایان پروردگار حکیم و مهربان را که در لحظههای نیاز این ملّت خداجوی و خداباور، بشارتهای تردیدناپذیر را بردلهای بیدار نازل میفرماید و غبارها را میزداید. و سلام بر شما ملّت بزرگ، وفادار، آگاه و مسئولیتپذیر که خطاب لطیف الهی را بهدرستی میشناسید و مینیوشید و پاسخ میگویید. حضور پرمضمون امروز شما در تشییع این دردانههای بهمیهنبازگشته یکی از بهیادماندنیترین حوادث انقلاب است. رحمت خدا بر شما.
و سپاس بیحد از خدای مالک دلها و سلام بیپایان بر حضرت بقیةالله روحیفداه که صاحب این ثروت عظیم است.
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
سیّد علی خامنهای 26 خرداد 1394
لینک ثابت - نوشته شده توسط عبدالله افشاری در یادداشت ثابت - چهارشنبه 94 خرداد 28 ساعت ساعت 2:7 عصر
دربــاره ی ما
من کیستم ؟ بنده خدا که آفریده شده از خاک و طفلی بوده نا توان بتدریج توان خود را باز یافته , آنگاه نو جوانی و جوانی و میانسالی را پشت سر نهاده و به کسوت پیری نائل گشته است , عنقریب دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی خواهد شتافت . در برزخ در گرو اعمال خویش به سر خواهد برد تا به صور دمیده شود و به اذن پروردگار بر انگیخته شده و بسوی عرصات محشر رانده خواهد شد , پس از گرفتاری های روز حساب معلوم نیست چگونه از صراط عبور خواهد کرد و چشم امید به فضل خداوند رحمن و رحیم و یاری ائمه معصومین علیهم السلام دارد که به فریادش برسند و از نجات یافتگان باشد تا از نعمتهای وعده داده شده متنعم گشته و خلود در بهشت نصیبش گردد ان شاءالله .
منوی اصــــلی
آمار و اطلاعات
موضوعات وب
نــوشته های پیشین
پیونــدهای روزانه
لینک های مفید
وصیت نامه شهدا
اوقات شرعی
ویدئو
دیــگر امکانات